İzleyici tercihlerinin radikal değişimi

2000 yıllarından itibaren Televizyon ve Radyo dinleyici tercihlerinin radikal olarak değiştiğin görmekteyiz.

Bunu hızlandıran belirleyen bir çok faktörden bahsetmeliyiz. En önemli etkenin sosyal medya ve genç kuşakların sosyal medya  alışkanlıklarının yansıması olduğunu tahmin etmek zor olmayacaktır.



1980 yıllarda olduğu gibi  Televizyonlar istiklal marşı ile açılıp yine ayni şekilde sona ermiyor. Tüm toplum gerçek anlamda mobil ve  zaman kullanımının git gide zorlaşması nedeniyle izleyiciler daha kısa öz rafine içeriklere yöneliyor. Ağdalı programlar artık rağbet görmüyor.

Hele hele genç kuşaklar bu konuda daha çok seçici ve sabırsız oluşları nedeniyle ilgi süreleri olabildiğince azaldı. İçerik üreticileri buna dikkat ederek üretimlerini bu yönde planlamaktadır.

Her türlü tüketim  ivmesinin sürekli artması de bu izleme tercihlerini gerçekten köklü olarak değiştirdiğini görebilmekteyiz.

İzleyici daha kısa, kaliteli  ve zeki ürünleri  yani içerikleri talep ediyor. Bu taleplerin karşılığı ise sektörde yayın yapan kuruluşların her geçen gün artması çeşitlenmesi ve kimisinin de tematik içerikli yayınlarını iletmesi de bu trendi yükseltmektedir.

Peki bu bir öngörü yada  bir yorum mudur ? Elbette değil, bunun doğrular verilere ise açık kaynaklardan erişmek mümkün.

2023 yılı TUYAD derneğinin , TV  Receiver imalat ithalat satışları ve Televizyon izleyicisinin izleme tercih ve oranları raporundan görmek mümkün

Bu rapordan bazı alıntılara yer vererek, izleyici yönelimlerinin  yorumlarını kolayca yapabileceğiz.

Elbette bu veriler hem izleyici hem de  sektörün diğer paydaşları için fayda sağlayabilecektir.

İzleme tercihleri ve izleme mecralarına kısaca bakmalıyız. Teknolojinin sürekli ve hızlı olarak yenilenmesi mevcut erişim imkanlarının artması erişimlerin ekonomik hale gelmesiyle izleyiciler kendilerine en uygun mecrayı kolayca seçebilmektedir.

Şimdi kısaca verilere göz atmalıyız.

Ülkemizde 51 milyon sabit noktadan TV yayınları izlenmektedir. Bu izlemedeki mecra tercihleri ise ;

İnternet yayıncılığı oranı % 43.7 /  22.180.000

Uydu yayıncılığı  oranı  % 38.1  /  19.320.000

Pay TV    oranı % 8  /  4.080.000

Mobil TV  oranı   % 6. 3  / 3.190.000

Kablo TV  oranı   % 3.7   /   1.890.000

Karasal   oranı   % 0.1   /   20.000

Son 12 ayda 10.9 milyon TV panel cihazı üretilmiş ve 4.3 milyonu iç piyasada satılış ve bunun 3.9 milyon adedi Smart özellikli olması  izleyicinin alıcılarını yenilemesi ve teknik imkânlarını yükselttiğini anlıyoruz.

Smart özellik özellikle internet yayınlarına erişim için önem arz ediyor.

2023 yılında toplam 1.7 milyon Receiver üretilmiş.

2021 -2022 yılı SD %1  / HD %40  /  IP BOX % 59

2022-2023  yılı SD  -- / Android %23 / HD % 29 / IP BOX %48

*Tüm veriler incelendiğinde :

* SD yayınların her mecrada  2023 yılı itibarıyla izleyicinin tercih etmediği

*Uydu platformlarının ve Uydu erişimli cihazların izlenme oranlarının azaldığı

* OTT ve özellikle İnternet yayıncılığının yükseldiğini görmekteyiz.

Diğer önemli bir konu ise, yurt içi ve yurtdışında sayıları artan illegal OTT ve internet platformlarının sayılarının artması ve denetlenememesi legal yayıncılar , içerik üreticileri ve platform işletmecileri için ciddi tehlike oluşturmaktadır.