ABD’de ırkçılığa karşı mücadele veren sembol isimlerden Malcolm X 5 Eylül 1964’te Mısır’dan Gazze’ye gitmişti.
Malcolm X özellikle yaşamının son yıllarında dünya çapındaki liderler ve örgütleyicilerle etkileşime girmeye başlamıştı.
1964’te Afrika ve Orta Doğu’ya yaptığı kapsamlı seyahatler sırasında, aralarında dönemin Mısır Cumhurbaşkanı Cemal Abdülnasır, Ganalı Başbakanı Kwame Nkrumah ve Gine Devlet Başkanı Ahmed Sekou Toure’nin de bulunduğu birçok sömürgecilik sonrası pan-Afrikalı ve pan-Arap liderle tanıştı.
MÜCADELE KARDEŞLİĞİ
Malcolm, “Öncelikle, kendilerini lider olarak adlandıranlara, bu ülkedeki Afro-Amerikalıların mücadelesi ile tüm dünyadaki halklarımızın mücadelesi arasındaki doğrudan bağlantıyı anlamanın önemini vurgulamak isterim.” açıklamasını yapmıştı.
Bu uluslararası davalar arasında , sivil haklar figürünün hayatının son altı ayında en çok dile getirdiği Filistin halkının mücadelesi de vardı.
1948’de Nakba (ya da felaket) olarak bilinen olayda 750.000 Filistinli, yeni kurulan İsrail devletine yer açmak için evlerinden etnik temizliğe tabi tutuldu.
Takip eden yıllarda yerinden edilmiş Filistinliler Gazze, Batı Şeria ve Ürdün , Lübnan ve Suriye gibi komşu ülkelerdeki mülteci kamplarında yaşamaya zorlandı.
Malcolm X 1959’da Kudüs’e, ardından 1964 Eylül’ünde iki günlüğüne Gazze’ye gitti.
GAZZE’YE ZİYARET
O zamanlar Gazze Şeridi (1948’de bölgeyi ele geçiren) Mısır’ın kontrolü altındaydı ve bu nedenle iki bölge arasındaki seyahat nispeten sorunsuzdu.
Seyahat günlüklerine göre Malcolm, 1949’da Nakba’dan sonra Filistin’in diğer bölgelerinden gelen insanları barındırmak için kurulan Han Yunus mülteci kampını ziyaret etti.
Ayrıca yerel bir hastaneyi ziyaret etti ve Gazze’deki dini liderlerle yemek yedi.
Akşamın ilerleyen saatlerinde Malcolm X, ünlü Filistinli şair Harun Haşim Reşid ile buluştu ve Reşid, kendisine 1956’daki Han Yunus katliamından nasıl kıl payı kurtulduğunu anlattı.
Malcolm günlüğüne şöyle yazdı: “Akşam 20.25’te birkaç dini liderle birlikte dua etmek için camiye gittik. Allah’ın varlığı burada çok güçlüydü.”
Geziyi sonlandırmak için Gazze parlamento binasını ziyaret etti ve çeşitli yerel isimlerle bir basın toplantısı düzenledi.
6 Eylül günü öğle saatlerinde Gazze’den ayrılarak Kahire’ye geri döndü.
SİYONİST MANTIK MAKALESİ
Malcolm X, Gazze gezisinden birkaç gün sonra Filistin davasıyla ilgili en kapsamlı makalesini yazacaktı.
17 Eylül 1964’te Kahire merkezli Mısır Gazette gazetesinde “Siyonist Mantık” başlıklı makalesini yayınladı.
Yazıda Siyonizm’i “hayırsever” ve “hayırsever” gibi görünen “sömürgeciliğin yeni bir biçimi” olarak tanımladı. Bağımsızlığını yeni kazanan Afrika ülkelerinin ekonomik zorluk içinde olduğu, İsrail tarafından ekonomik yardım ve destek yoluyla sömürüldüğü konusunda uyardı.
Ayrıca Batı’yı, İsrail devletini kurarak stratejik olarak Afrikalıları ve Asyalıları bölmeye çalışmakla suçladı.
“Sürekli entrika çeviren Avrupalı emperyalistler, İsrail’i, Arap dünyasını coğrafi olarak bölebileceği, sızabileceği ve Afrikalı liderler arasına ayrılık tohumları ekebileceği ve aynı zamanda Afrikalıları Asyalılara karşı bölebileceği bir yere akıllıca yerleştirdiler” diye yazdı.
“Arap dünyasında süregelen düşük yaşam standardı, Siyonist propagandacılar tarafından, Afrikalılara, Arap liderlerin entelektüel veya teknik olarak kendi halklarının yaşam standardını yükseltmeye yeterli olmadıklarını göstermek için ustaca kullanıldı.”
“Filistin’inin işgalinin tarihte hiçbir akla dayalı veya hukuki dayanağı yoktur”
Makalenin son bölümünde İsrail’in “vaat edilmiş topraklara” dayalı bir devleti meşrulaştırmasını sorgulayarak
“Eğer Siyonistlerin mesihleri tarafından vaat edilen topraklara götürülecekleri yönündeki ‘dini’ iddiaları doğruysa ve İsrail’in Arap Filistin’i şu anda işgal etmesi bu kehanetin gerçekleşmesiyse: mesihleri nerede[?]” diye sordu.
GÜNDEM
13 Ekim 2024SPOR
13 Ekim 2024GÜNDEM
13 Ekim 2024SPOR
13 Ekim 2024SPOR
13 Ekim 2024GÜNDEM
13 Ekim 2024GÜNDEM
13 Ekim 2024